Sunday, January 20, 2008

Maoris och Metropia

En sak jag inte gjort på länge är att lusläsa DN på nätet, men idag fick jag chansen. Läste om filmen Metropia som verkar bli något utöver det vanliga. Fast jag är ju lite kär i lite mer estetiska animationer än säg Simpsons eller Family Guy...

Checka den här sidan och förstå vad jag menar;
http://www.electrocomics.com/english/catalog_engl.htm
(Har du tid så läs Knut Larssons Deer Girl, och därefter In these woods we are Ewok Kings.)

Nä usch vad bedrövligt, jag skulle ju göra värsta utvikningen här men så glömmer jag resonemanget. Kvar är bara mest bara ett eko av det där fantastiska jag skulle skriva.

Eller ja, fantastiskt är det ju inte utan faktiskt bara mitt vanliga svammel, men för mig är det lite fantastiskt. Jag märker hur läsarantalet sjunker när jag 'står stilla' en längre tid, när det blir för statiskt på bloggen. Sist det hände var det enda motgiftet jag kunde komma på att ändra färgerna och knepa ihop ett sidhuvud. När jag då 'står stilla' och inte har något att skriva om, eller för mycket tid att skriva ner för lite med, då tröttnar den sensationshungrige läsaren.

Men jag gillar nog mest att skriva ner tankegångar som är perfekt formulerade i mina öron men rapparkalja för alla andra. Man får åka till Nya Zealand eller hitta på liknande hyss för att fånga folks intresse nu för tiden, och då kan jag ju säga att NZ-expeditionen inte smäller så värst högt jämförd med konkurrensen.

Nåja, det är riktigt skönt att sitta och skriva av sig på ett småkyligt bibliotek. Jag hör kinesiska och koreanska, jag hör windowsljudet när man stänger av en dator och jag hör då och då lite Maori. Alla skyltar i allmänna byggnader är också skrivna i Maori under engelskan, vilket är lite coolt. Maoris är coola.

Grejen är att där Australien snabbt och enkelt blev av med sin ursprungsbefolkning - blyförgiftning uttryckte en aboriginsk man till mig, och jag bev hans vän när jag tillade 'akut' - medan Nya Zealand faktiskt är rätt stolt över sin. I Australien drar man elaka skämt om aboriginer, och hur mycket man än försöker nyansera det så ser man de dåliga exemplen över allt. Medellivslängden för aboriginer är 35 år, helt jävla galet rent ut sagt. Och detta beror till störst del på att de krökat ner sig och är allmänt utslagna ur samhället.

Aboriginsk kultur kan vara lite svår att uppskatta, men Maori å andra sidan är lättare för Svennebananen att gilla. Jag menar, Maoris var ju i praktiken dom som uppfann tribal tatueringar! Hemskt men sant, men jag tror att det ligger något i detta resonemang. Dessutom är ju aboriginer svarta.

Maoris å andra sidan är visserligen solbruna, men stora som hus är dom också. Man tjafsar inte med Maoris helt enkelt. Faktum är att Nya Zealand hade en ursprungsbefolkning redan innan Maorisarna kom med sina båtar från havet, men Maorisarna åt upp dom. No joke. Dom började i norr och arbetade sin väg neråt.

Klart att Australien är shitscared för 'illegal boaters' nu... ^^

här är dn:s reportage om Metropia.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=734753

Själv ska jag nog fixa käk snart

2 comments:

Anonymous said...

fan hampus, hur länge blir du kvar där? börjar fundera seriöst på att åka ner dit eller australien eller thailand=p.. Känns sådär att hänga i sverige och börjar bli res sugen igen.
Ha det bäst ragazzo, förresten jag tror dina hundar håller på med nån expedetion hitta hampus, för jag tror dom var ute på vift i skogen idag.. men jag var schysst så jag såg till att dom hamnade på ett plan. Jag är inte helt säker på om det planet var på väg till Nya zeeland, när jag tänker efter var det nog på väg till Shanghai. Äter man inte hund där? Hmm, mjo dom klarar sig säkert tillbaka. Ha det bäst iallafall.

Anonymous said...

det är mårten!!!