Tuesday, January 22, 2008

22 januari, lite till

världens sämsta turist

Jaha, så efter det sista skriveriet gick jag ut och bokade mig en utflykt imorgon. Jag siktade på att komma iväg vid tolvsnåret men snubben jag snackade på tyckte att bästa tiden var 8.30, så med talesättet att 'när man är i Rom så gör man som romarna' i huvudet tänkte jag att sovmorgon kan jag ta senare.

Jag har gått runt stolt som en narcissistisk tupp med min förtorkade och hemkokade ärtsoppa i packningen, och i ärlighetens namn har jag mest sett fram emot att äta den för sakens skull snarare än smakens. Före jag bokade morgondagen så tyckte jag att lite energi skulle inte sitta fel, och min kära mor frågade lite brytt om jag får i mig nog med proteiner och så, och om jag dricker mjölk, när vi sist talades vid.

Nja, proteiner får jag väl från tonfisk och så men mjölk har jag inte druckit sen den tredje Januari. Jag kom på en snilleblixt: i ägg finns protein, och både mjölk och ägg finns i glass! Jag köpte en baddare till en glass för 4 dollar, motsvarande 20-25 svenska dollar, och fick tre smaker i sex kulor stöpta i choklad. Jag skämtade med glassmakaren att jag inte kommer behöva någon middag ikväll, och nu börjar det gå upp för mig att jag nog faktiskt kommer vara mätt för ett bra tag framöver.

På vägen tillbaka till min alldelles egna stuga svängde jag förbi ett backpackerställe jag missat och tog reda på bl.a. exakt var i Kaikoura jag var, och hur mycket det kostade att sova där per natt. Det verkar minst sagt som att den högre makten inte vill att jag ska äta den där ärtsoppan, för när jag frågade var man kunde ta en öl och titta på havet blev jag bjuden på någon slags 'Kiwi Sheep Shagger night' där en pint kostar 4 dollar och ett mål mat ingår. Special för de som bor på stället, men tydligen förtjänade jag en inbjudan.

Ärtsoppan får väl ligga och förtorka i väskan ikväll igen då...

Nu ska jag bara spela liiite civ4 innan jag går ut och tittar lite mer på havet.
En sak jag gillar här är att jag kan ha på ljud på datorn också.

Imorgon vet jag inte om jag ska stanna här efter sälpaddlingen, eller om jag ska försöka ta mig vidare till Blenhem eller Picton direkt. Vi får se...

Bäst av allt med stugan? Jag kan skråla med Mano Chao!
Hey Bobby male! Sing something good for me-eeaah!
It will go craazy... it's an emergencyyyy

No comments: