Sunday, November 11, 2007

helvete vad läskigt

wowowoh-wow...
'Som en hippodrom bara runt och runt,
måste ligga ner det snurrar runt och runt'
En gång observerade jag att närhelst jag får en för komplicerad tanke för att skriva ner eller förmedla så skriver jag en textrad från Bob Hund istället.

Grejen är att jag satt och läste om den finske 89:an (89:a! Du och jag!) som fick D-fense att se ut som en rätt resonlig prick. DN.se har publicerat en artikel som jag tyckte var ett stycke gott journalistarbete; någon har gjort en undersökning utan att för den delen vara påträngande, och som resultat kunnat ge omvärlden en bakgrund till det som hänt. Att myspace nämndes som nåt annat Café Bagdad där al-Qaida sitter och planerar illdåd ömsom sörplar kaffe och rekryterar småkids gör mig förstås skitarg. Hade det inte varit myspace hade det varit Lunarstorm eller vad som helst. Varför inte IRC? Då är det rimligaste ju förstås att riva ner hela jävla internet eftersom det ändå bara är galningar och pedofiler som använder det.

Och handikappade som handlar över nätet förstås.

Men i det här fallet kan vi gott rusa över dem, de får ta smällen för the greater good. Offra en för att rädda 10. För vi måste ju hejda det här samhällets avskum från att kunna utbyta sina idéer, eller hur?

Ja, så här kan man väl lätt tänka. Men det som skrämmer mig är hur snarlikt ett resonemang från Pekka-Eric Auvinen skulle låta. Så här lätt kan vi blindas av fartvinden, och vips har vi blivit det vi hatar. Jag kan känna igen mig i killens frustration över att världen är styrd av idioter, och det skrämmer mig. Vad är det i honom som skiljer sig från det i mig?

Kommer du ihåg när jag skrev om Hasting's Point? Jag skrev om Teddy och sa att han var ett ruskigt intressant exemplar av en människa. När jag läste DN:s artikel återkom den finske tänkaren Pentti Linkola, som hade än den ena idén om mänsklighetens fortlevnad genom dess minskning än den andra, och hur denne man inspirerat Auvinen. Visst, det finns så många resonemang som kan berättiga vilka hemskheter som helst. Med logiken som spärr finns inga gränser.

Teddy, som jag tyckte var så intressant (jag var inte nödvändigtvis inspirerad) är på två och ett halvt övergripande sätt väldigt, väldigt lik Linkola:
1. De båda är stora vänner av naturen. Linkola har skrivit Finlands mest lästa fågelbok: Teddy driver ett utbildningscenter för barn och unga om naturens värde.
2. Båda två har uttryckt att för att människligheten ska blomstra måste en hel del av den dö. Föredragsvis den svagare delen. Notera att jag skriver mänskligheten, Homo Sapiens Sapiens, inte 'människan', individen) Jag kan dock inte dra mig till minnes att Teddy gjorde skillnad på vem som skulle dö eller inte.
2½. Båda är gamla och gråhåriga.

Jahapp, så hade mor min bara tappat mig på skallen i mina späda år, eller vilken kombination av olyckligheter det nu är som resulterar i tragedier som denna, så hade det kunnat vara jag som var ett mördande fascistmonster.

Som en metahändelse har jag idag gått runt och nynnat på 'The Sinner in Me' (av Depeche Mode, mixad av Loco Dice) Och om jag inte har helt fel tror jag att nånstans så är poängen nånstans i texten att vi alla har samma demoner inom oss.

Och var det inte Jesus som sa att visst ska kvinnan stenas för sina synder, ni som är utan skuld kan ju ta och slänga en sten om ni känner för det.

Håhå jaja, två långa inlägg om samma händelse. Jag som aldrig ens skriver en gång om en medial händelse. Här är länken till DN:s artikel på nätet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=714271
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=714309

här är mitt inlägg om Hasting's Point:
http://hampus-holmqvist.blogspot.com/2007/08/hastings-point.html

Hah, jag kan inte helt ärligt säga att jag inte är orolig över att jag skrivit Al-Qaida och Bagdad i samma mening på min blogg; med tanke på all sorts övervakning som finns. Gå förbi utanför en ambassad och bli fotad liksom... Dessutom vet jag hur google klipper ihop 'relevanta' sökresultat;
http://hampus-holmqvist.blogspot.com/2007/09/spo-slr-till-igen.html

god natt, gott folk
/H

No comments: