Monday, November 26, 2007

skratta om du vill...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2708&a=719149

visst, vi unga och glada både kan och brukar skrocka gott åt sånt här. Vadå, vi kommer ju inte drabbas? Vi kommer ju bara få en sjysstare sommar och alla som är gamla och gnälliga kommer trilla av pinn'. Som vi har lärt oss att göra för att inte totalt tappa tron när man läser nyheterna har vi alla skapat oss våra försvarsmekanismer, den mest rudimentära är att tänka att det som hänt inte kommer påverka en själv. Och visst, varför inte deflektera ännu en av verklighetens käftsmällar?

Jag kan berätta för er att det fan inte är roligt när det är varmt som på Venus. Och man sitter inte i skuggan och dricker is-thé med kondensdroppar på glaset, man ligger istället och lyssnar på ljuden som uppkommer när svettig hud gnids mot lädersoffa - och det låter då inte vackert. Man svettas som en gris och vill bara att dagen ska flyta förbi.

Och som artikeln påskiner: vissa är sämre på att hantera värmen. Jag fungerar helt enkelt inte i kvalmig hetta, och jag tror att detta gäller för de flesta av oss nordbor. Man blir trött (mer trött än av den värsta Novembersjuka du kan drömma upp), man får okristligt ont i huvudet och man förlorar orken totalt.

Visst, hur mycket växthuseffekten nu än kommer drabba oss kommer vi förmodligen inte nå upp till de här nivåerna av olidlig temperatur som den här kontinenten kan skryta om, men att ligga och brottas med döden när man lider där, svettig i skinnsoffan, skulle nog vara ett av de värsta sätten att dö på jag kan tänka mig. Jag skojar inte. Jag kan inte annat än tycka oerhört synd om alla de extra stackars äldre som kommer stryka med när temperaturen stiger.

Tycka synd om dom när jag sitter på någon uteservering en tropisk kväll i Stockholm och låtsas att jag är någonstans runt medelhavet...

The times, they are a'changing...

No comments: