Tuesday, September 25, 2007

Wikipedia für alle!

heh, den där städningen blir allt mer och mer avlägsen, som en båt som lämnar land och seglar mot solnedgången.

Jag tänkte nyss att jag skulle göra något speciellt för veckans allmänbildning eftersom jag förmodligen inte uppdaterat den på mer än två veckor. Så jag skapade ett konto på wikipedia och bidrog till internets storhet genom att skriva en liten artikel;

I give you: the Puckofalang!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Puckofalang

10 timmar senare;
meen saataani.... Länken fungerar inte. Jag skrev just en underbar utläggning om uttryckandefrihet och vems visdom som är berättigad att finnas på vems sida, men internet åt girigt upp mitt skriveri. Vänd motgången till en mindre seger och tro att fallet med den försvunna puckofalangen är av samma natur. Den ondskefulla teknologin.

Vi älskar och hyllar den, och i smyg blir vi beroende av den. Vi tar den för givet (kliché!) och blir upprörda när den inte behagar fungera.

Att den inte fungerar beror enbart på oss.

ungefär 30 timmar senare;
jahapp, nu har jag löst fallet med den försvunna puckofalangen. En ond trollkarl vid namn Wasell tyckte inte att mitt bidrag till wikipedia var värdigt att existera på dess servrar. Han kastade en trollformel på artikeln och vips var den mer borta än en idoldeltagares eventuella talang. Men vänta nu, är inte wikipedia till för just allmänheten? Och är det inte just allmänheten som bjuds in till att dela med sig av sin kunskap?

Och vad fan har jag gjort för att diskvalificera mig från allmänheten??

Trollformeln Wasell kastade heter Neologi och är precis vad det låter som, ett nytt ord eller uttryck. Istället för att gråta blod över den store folkbildarens trångsynthet ska jag gratulera mig att jag är långt före den fria kunskapsbanken.

Simma i mitt kölvatten, losers

No comments: