Sunday, May 20, 2007

Samla Snåla

I förrgår hörde jag en bra låt (Tom Waits - How's it going to end) och bestämde mig genast för att göra slag i saken och ladda ner den. Illegalt. Sen tänkte jag "varför bara ladda ner den skivan, jag tar 18(!) skivor till i samma veva". Så nu sitter jag här med 19 stycken Tom Waits skivor, utan att riktigt veta varför. Visst har gubben släppt skivor sedan 1977, så jag ville skaffa mig en bred bild, men oddsen är ju emot mig att jag kommer lyssna genom alla.

Men kanske det är så här som debatten om nedladdning blir mer dramatisk än den egentligen är? Om man tänker att människor av naturen dels är samlare, och dels är snåla så blir det ju lätt så att man tar för sig väldigt mycket mer än man behöver just för att man tillfredställer både samlaren och snåljåpen genom att sitta på stora, kostnadsfria lager av sådant som en gång i framtiden kanske kan komma att användas.

Men det finns på fler plan än bara det digitala, t.ex. min pappa är har båda urmänniskoegenskaperna: samla och snåla. Han samlar glasburkar efter sylt, honung och allt tänkbart nere i källaren för att kunna blanda färg i dom, eller finna någon annan bra användning.

Hade inte dagens ungdom varit bortskämda med internet hade dom utan tvekan samlat och snålat på annat vis. Mycket av det jag laddar ner försvarar jag med resonemanget "jag hade inte betalat för den här, så dom förlorar ju i princip inget", och mycket av det jag laddar ner använder jag inte, så det kanske behöver man se längre än det ekonomiska/upphovsrättsliga i den här frågan?

För övrigt är det helt tjuuukt varmt i mitt rum.

No comments: