Thursday, May 17, 2007

Homo Sapiens


New track up for all you lovers
> http://www.internetdj.com/artists.php?op=stream&song=38094

Det är ett stort steg i okänd riktning, men den håller väl endå kvar rätt mycket av min stil.

(mr. Leo da Vinci, den gamle räven)




Jag kände för att göra en låt som inte bara avfärdas som lite blipp-blopp med en fast bas. Men visst, man behöver ett minst två minuter långt tålamod för att egentligen komma någonstans i den nio och en halv minut långa extremt repetiva låt jag gjort. Men jag är nöjd, så jag bryr mig inte riktigt.

Här behöver nog sägas att majoriteten av alla musiker, konstnärer / artister som i efterhand beskriver sina verk snackar en väldig massa skit. "bla bla bla man ska känna så här, för så gjorde jag när jag skapade", "jag lade ner mycket av min själ i det här, och vill att lyssnaren ska förstå det här och det här". Jo tjenare. Man gör sitt bästa för att styra vartåt projektet drar, och allt eftersom kommer man på ett namn och en generell image för att göra det till något stort.

Jag kan till exempel säga att jag tycker att en god lyssnare ska försöka dechiffrera vad Swami the Guru snackar om i min låt, karma, och sedan komma till samma slutsats som jag angående det och gilla låten inte bara på ett rent musikaliskt plan, utan också något slags idéellt. Legenden Banksy har ju ofta använt sig av råttor i sin lyxrevolutionskonst, och när någon berömde honom för att han briljant använt råttor, vars engelska namn är ett anagram för konst: rat - art, nickade han och höll med, för att sedan bekänna i sin bok att han inte hade tänkt på det alls.

Man applicerar liksom attribut på ens verk i efterhand för att få det att värka större, mer genomtänkt. Bättre än det egentligen är.

Med den här utläggningen gjord tänker jag nu berätta om min låt med det grandiosa temat Homo Sapiens:

Bara med namnet hoppas jag fånga den tänkande lyssnarens intresse, och med lite suggestiva meddelanden om "past actions", "cruel God" och what not hoppas jag så ett frö i lyssnarens huvud. Vad för något sorts frö har jag ingen aning om, men om lyssnaren har avsatt nio och en halv minut till att lyssna sig igenom eländet kommer hennes tankar utan tvivel driva iväg nånstans. Om storslagna ord som Homo Sapiens och Gud ackompanjeras av lättlyssnad musik kanske, vem vet, lyssnaren sakta börjar filosofera om detta.

Eller vad hon ska käka till middag ikväll.

För övrigt hittade min gode far sin förlorade kamera som han börjat bli orolig för var borta. Var han hittade den? En hylla över där den brukar ligga. I don't blame him.

No comments: