Wednesday, October 31, 2007

semi-somnia

Jag måste ha någon slags diagnos, en oförmåga att göra vad som behövs. Kanske kan jag i alla fall få namnge detta medicinska framsteg? Fast skulle jag bli ombedd att lämna in en lista med namnförslag tills på måndag vette fåglarna om jag skulle göra det, och chansen skulle rinna ut i sanden.

Idag hade jag en rätt ambitiös agenda, men vad har blivit av den?
- Inte mycket, me amigo.

Just när jag insåg att jag behöver ta tag i biologiuppsatsen medan blodhalten fortfarande är låg i koffeinomloppet så tyckte jag att det var en så pass vitsig formulering att jag behövde blogga, nu när jag är 'in it', som de säger i Garden State, och uppsatsen får lida. Eller faktiskt så bryr den sig nog inte om sin existens något vidare mycket, men mitt samvete kommer få ännu ett skavsår där bak där det börjar gnida mot skallbenet.

Jag har inte sovit ordentligt på veckor, jag minns inte när jag sist sov så pass bra att en doktor skulle godkänna det. Till störst del är detta mitt fel, men även när jag gör ansträngningar att gå och lägga mig tidigt som en annan pensionär vaknar jag upp tröttare än jag var kvällen innan.

Så har det varit idag. Någon högre makt är skyldig mig de där 9 och en halv timmarna jag uppenbarligen kunde varit utan.

Idag har det varit 'a sticky day', varmt och fuktigt. Tydligen så ska detta vara orsaken till min trötthet, men alla andra verkar så pigga och normala. Tänk på det i tider när folk gnäller om att solen inte skiner på dom och att det gör dom trötta och ledsna.

På eftermiddagens göra-lista stod det skoljobb, 9 km löpning, rumsstädning och en timmes undersökningsjobb på nätet.

Vad var det första jag gjorde när jag kom hem tror du? En liten powernap har man alltid tid för. Vaknade upp 2 timmar senare gjorde jag och insåg att min dag runnit mig ur händerna. Tröttare än när jag däckade var jag också. Satte mig och skrev gnälliga existensiella texter i wordpad istället.

Nu lyssnar jag på oljud och skjuter skoljobbet framför mig. Engelskan har ett ord för det, 'procrastinate' som kan böjas till substantivet 'procrastinator'. Varför har inte svenskan en motsvarighet?

Cya later, alligator.
- In a while, crocodile.
/H

No comments: