Monday, July 23, 2007

vipassanā

- vipassanā
'insight', is the intuitive light flashing forth and exposing the truth of the impermanency, the suffering and the impersonal and unsubstantial nature of all corporeal and mental phenomena of existence

visst låter det stort och fint, men jag tror att fler än de som studerat och mediterat länge kan känna igen sig i det här - eller är det bara jag som lider av det här fenomenet:
- Som en fotoblixt utan det blir någon bild, vet jag att jag just fick en bra idé. Mer än en bra idé: jag kom på något stort, något viktigt (i alla fall för mig). Men det är allt jag vet, för jag glömde den ögonblicket jag fick den.

En mer retlig känsla vet jag inte. Direkt när jag läste det inledande stycket visste jag att jag behövde skriva detta inlägg, eftersom jag inte har en susning om hur länge jag kommer kunna hålla kvar tanken. Just av denna anledning har jag blivit flitig med att skriva in min dagbok, jag tror har kluddrat ner något i varje dag sen den införskaffades.

- anicca
is the first of the three characteristics of existence (tilakkhana, q.v.). It is from the fact of impermanence that, in most texts, the other two characteristics, suffering (dukkha) and not-self (anattā), are derived

"Impermanence of things is the rising, passing and changing of things, or the disappearance of things that have become or arisen. The meaning is that these things never persist in the same way, but that they are vanishing dissolving from moment to moment"

En liten introduktion i buddhistiska begrepp på språket Pali. Citaten är tagna från http://www.palikanon.com/english/wtb/dic_idx.html. Där står också referat till suttorna förklaringarna är tagna ur.

(och min dagbok införskaffades strax innan årets midsommar, så någon liten Strindberg är jag inte)

4 comments:

Anonymous said...

Sitter här naken och njuter av en trokadero sug på den :D:D

Anonymous said...

haha! thats awesome martin!

tack för brevet hampus, jag blev jätteglad, särskilt delen när du skrve hur mycket du älskar mig och tackade mig för din fina uppväxt. dock så har du fått lite om bakfoten under de här veckorna i exil, för det första så är jag faktiskt bara en person, jag vet att det kan vara svårt att förstå när jag är så grym på det mesta, men det är faktiskt sant. därför funkar inte smekNAMNEN mamma och pappa särskilt bra på mig, även om tanken var fin. ser fram emot nästa brev. dock så skulle du kanske kunna undvika tårarna på brevpapret, blir så knögligt och svårt att läsa då:)
:))))))))))

Anonymous said...

Martin du är ju helt störd i huvudet :P chilla med alkoholen, antar att du har det bra där nere, verkar som att du saknar Jonis ganska mycket av nån anledning :) kom ihåg att var snäll mot australiensarna även om dom är helt dumma i huvudet (what with all those british trash genes and all) regnar för övrigt här :P:P

Hunden said...

heeey böjs, skrev just ett brev till er, lär dröja cirkus 10 dagar innan det kommer fram. Jag har en vedervärdig trokaderoabstinens, men tanken på en naken martin gör mmig lite osugen :P Jonis jag skänker dig äran och adresserar brevet till dig : ) och ja matte, ditt antagande om att dom är lite dumma stämmer. I alla fall dom i min skola...