Monday, July 16, 2007

ur askan i elden

Om det finns en låt som totalt hänför mig så är det öppningslåten på Alex Medinas EP 'Medusa EP'. ´Finns att kostnadsfritt ladda ner här: http://www.minimalnet.org/alex-medina-medusa-ep-meerestiefdigital002/

Jahapp, imorgon är det min första dag i min nya skola. Är det pirrigt? Hur känns det?

Vi kan hoppa tillbaka några timmar. Jag har just berättat för min vän hur jag var ensam kille på en fest med 20 basketbrudar (hey, sånt här händer inte ofta, klart man 'råkar' berätta det vid första tillfälle) Min slutknorr var att alla måste tro att jag var en svensk bög eftersom jag inte raggade det minsta lilla.

Hans slutknorr var bättre: "alla här hemma tror också att du är bög, eftersom du har åkt tusen miljoner mil för att gå på en skola med bara killar".

That's right. Hampus ska gå på pojkskola. Och ha skoluniform.

Min skoluniform är en begagnad historia. Den är använd, har lite konstig passform och luktar unk. Inte ens designen är snygg. Fast vad kan man förvänta sig för 7 dollar?

Idag hade jag ett litet möte med skolans rektor. Hampus visade sig från sin charmigaste sida och ansträngde sig så hårt för att artikulera engelskan att han fick huvudvärk. Toowoomba Grammar School påminner på något sätt om skolan i Harry Potter-filmerna med alla sina små torn och utbyggnader. Väntrummet till rektorns kontor pryds av diverse troféer som skolan under sina 132 år skrapat ihop. Med tanke på insamlingstiden kan man förvänta sig mer. Rektorn var väl en trevlig man på alla sätt och vis, men jag kunde ändå inte komma undan känslan av att han var lite... ja, vad ska man säga? Omedveten om omvärlden? Jag får klura lite på det här och kanske återkomma. En helt klart intressant man för den som utan skam sätter etiketter på folk är han.

Min plan var att ironisera och demonisera min skolsituation för att locka läsare som suktar efter surhumor á la Martin Kellerman, och visst måste jag medge att jag har ett helt klart gyllene upplägg: privatägd pojkskola i Toowoomba, skoluniform och konformitet.

Fast det känns lite som att skjuta tåfjutt på öppet mål, eller sparka på den liggande, att skämta om stackars Toowoomba Grammar School.

Wish me luck for tomorrow

1 comment:

Anonymous said...

Det jag sa var iof att om nån där borta skulle tro att du var bög så var det väl förmodligen inte för att du inte raggade på baskettjejer utan för att du har åkt tusen miljoner mil för att gå ett år i pojkskola... inte för att det ändrar så jättemycket men men :P:P lycka till med det där, catch you on msn :)