Thursday, July 19, 2007

den australiensiska dieten

tänkte berätta lite om maten här på min avlägsna kontinent, för särskilt lik den svenska är den inte. Kängurukorv, någon? No joke

Kängurur är inte en omhuldad nationalsymbol. Dom är skadedjur, stora kaniner. Dom är något man krockar bilen med och blir förbannad. En ohyra. En ohyra man kan göra korv på. Korven blir en mörk och hård sort, som en cabanoss utan smak. Ingen favorit för en finsmakande korvgourmet som jag (ja, jag har en liten förkärlek till korv, där den italienska fårkorven salsicia är favoriten) I övrigt är korvstandarden här hög, fast dom är betydligt lösare än där hemma.

Saker som korv, ägg, bacon och rostat bröd är populära till frukost. Gärna allt på en gång med lite tomatsås. Ketchup finns inte. Den gemensamma nämnaren är fetthalten. Stephen visar sin faderliga kärlek genom att laga mat åt familjen i ur och skur. Helst på grillen. Fast då äger han ju en grillaffär också, klart han har ett intresse för det. Helst grillar han en stor stek, men rätt så ofta får han dryga ut med lite lamm.

Målet är att alltid ha lite lagat kött över i kylen som man kan lägga på mackorna till skolan. Dagens lunch var en lamm- och avokadomacka med sallad på.

Om man tänker sig en svensk resturangtallrik köttbullar med potatismos, sås och sylt så tar moset och bullarna upp ca. 90% av tallriken. Här nere skulle fördelningen vara ungefär 45% böttkullar, 20% mos och resten tillbehör (minus 10% som utgörs av stekfett). Som ett exempel kan vi ta tillbehören till kvällens kotletter: harecouvair med smör, morötter med honung och en primitiv potatisgrattäng på ägg och smör, utan lök. Här nere hycklar man inte med GI-lögner eller sån smörja.

Eller jo, vi har ju faktiskt några flaskor low fat mjölk. 3,5% fett, till skillnad mot den vanliga halten på 7-8%(!).

En sak jag verkligen rekommenderar att leta upp i sverige är delikatessyogurt. Det är någon slags turkisk/grekisk gegga som har samma konsistens som gräddfil, fast mycket lenare. På den serverar man bär som hallon eller passionsfrukt. Det har blivit ett substitut för glass för mig, mumsfillibabba och smaskens fillibajs.

Som ni förstår lider jag inte av hunger här nere.

1 comment:

Marta said...

Jag trodde australiensare hade snygga surfarkroppar med massor av muskler. Men om low fat-mjölken är 3,5% börjar jag undra ifall det kanske är en myt....