Wednesday, July 11, 2007

9 Juli (tankar i en bil)

Nu sitter jag i en turkos liten bil mitt ute i den Australiensiska vischan. Vi är på väg "hem" till Toowoomba från Coolum Beach. Det är en ungefär tre timmar lång körning, fast det är inte så farligt när man har lite gott sällskap från Darcy och Jacki, godis och sjysst musik.

Landskapet här påminner mycket om Toscana i Italien: böljande, oändliga fält med ett och ett annat träd. Färgerna är beige, khaki och grönt. Himlen är betydligt ljusare här och alla konturer skarpare. Australien har världens äldsta berggrund, och på något sätt känns det här som en annan Tellus. Allt är annorlunda, växterna stenarna och djuren. Stämningen, folket och livet.

Ikväll är jag medbjuden till gitarristen i Darcys band. Det har varit rätt skönt att ha några dagar ensam med familjen för att lära känna dom och så, men nu det ska bli kul att träffa lite nytt folk. Som en bonus ska jag också pröva på den lokala drycken här, "goon". Det är något slags vinsubstitut som kostar 8 $ aus (ca. 50 kr) för 4 liter. Hur jävla illa låter inte det liksom?

Skolan börjar typ nästa vecka och det känns som jag har tusen grejer att hinna med innan. Någon slags intervju med min rektor. Jag kommer bli någon slags statussymbol för skolan, att ha en utbytesstudent från sverige, hur flashigt är inte det? Men rektorn är inte dum, han spelar säkert. Han vill kontrollera att jag har alla mina 46 kromosomer och så. Sen måste jag fixa en skoluniform, inget jag ser fram emot. För den är dyr. Och säkert skitful.

Nå väl, om två veckor är det någon slags kontrollträff i Brisbane för att se att alla utbytesstudenter sköter sig, ska bli kul att utbyta (skräck)historier med dom andra svenskarna. Även om jag i stort sett ogillar alla. Alla utom en, som jag verkligen ser fram emot att få träffa igen.

2 comments:

Marta said...

Men wei, Australia? Va?
När hände det här?
Utbytesstudent? Qué?

Coolt. Nu kommer du bli en såndär som alla viskar om och som alla aussie-tjejer blir kära i bara för att du är så exotisk.

Ha det bäst där på andra sidan jorden och rapportera ofta och mycket!

Hunden said...

haha jag känner mig kungligt snygg här nere, eftersom alla australiensare härstammar från fula skurkar. Och visst ska jag rapportera!

Och ha det lika bra själv på din sida jorden också :)