Tuesday, December 25, 2007

lungis!

Vissa kände mig under aliaset Hampus Campus, och för dem betydde Campus något helt annat än vad den kommande veckans Hampus Campus kommer komma att representera. Campar-Hampus kanske man också skulle kunna kalla honom... Camping Hampus låter inte helt fel när jag tänker efter.

Jag har laddat upp med löst sittande och lätta trekvartsbrallor in absurdum och andra plagg som är lätta att bära. Åter igen står jag för 20-kilo-gränsen för mitt bagage och minnena flyger tillbaka som arga kråkor. Igår pajade jag vågen när jag vägde mina väskor (nej, dom är inte så tunga) och det är lite onajsigt att inte kunna veta exakt hur mycket allt väger. Hur kan 3 shorts, 6 tröjor och en handduk vara så tunga frågar jag mig när jag lassar på lite mer.

Jag konfererade just med min tältpartner (yes, det är lika sexigt som det låter) om vad vi ska ta med. Jag förklarade länge och väl för henne varför silvertejp är ett av mänsklighetens små genidrag och att vi absolut inte kan klara oss utan det den kommande veckan. När jag förde ämnet 'multi-purpose tool' på tal så sken hon upp och sa att hon minsann fått en sådan i julklapp. Sen visade det sig att det var hennes kusins idé och att den kom i en gullig liten gyllene hemgjord väska och att verktygen i princip var till för att fila naglarna eller hänga upp tavlor med. Nåväl vi hittar nog en konservöppnare på plats tänkte jag.

På matfronten bestämdes det att vi ska äta frukt och grönsaker otillagade. Har jag nämnt att denna juldag är den sista dagen jag äter kött tillräckligt många gånger?

[motiveringen till min pescatiarism är att det går åt 10 kg gröda för att producera ett kilo kött - den ekvationen funkar inte för stackars mamma Tellus]

Det har varit en rätt speciell dag idag. Jag ignorerade till stor del julkänslorna och städade ur min halva av rummet med robotlik effektivitet, känslorna kan jag bada i vid senare tillfälle tänkte jag när jag plockade ner allt jag äger här nere i en solblekt plastback. Idag har det varit mörkt och stormigt och jag njuter i fulla drag, guuu sån dramatisk sista dag innan avresa!

Nä ikväll bär det av till sängs tidigt för att komma ifatt med sömnunderskottet, för av någon anledning kom jag inte ikapp det minsta igår fastän jag var omänskligt trött. Kanske susade en massa religiösa energier runt i mig efter att jag var på midnattsmässa i kyrkan? Det var faktiskt en rätt fin upplevelse trots att jag är en typiskt sekulariserad och agnostisk svensk.

Kvar att göra som sista uppgift ikväll är att tacka föräldrarna (och mostern) för fina julklappar. Tack så hemskt mycket. Faktum var att alla presenterna satt som en smäck, extremt bra utdelning i år måste jag säga. Nu ska jag slänga iväg ett mail till Headquarters och sen slänga mig själv i sängen.

Peace, love & metta,
/H

No comments: