Saturday, August 25, 2007

småprat

Söndag igen... time flies, eh? Nu kanske du tycker det var en evighet sen förra söndagen, men det håller inte jag med om. Igår var jag på en fest några gator härifrån på Prince Henry Heights,

En utvikning om Prince Henry Heights;

Här är Toowoomba. Jag är medveten om att man inte får någon känsla för skala alls av den här kartan, men på den där lilla öglan till höger med den gröna pilen bor jag. Prince Henry Drive, vägen runt det lilla fjället, är ca. 5-6 km lång och väldigt naturskön med både grönska och utsikt.

Nåväl, på festen i fråga träffade jag en snubbe ur år 11 och vart lite förvånad eftersom jag sällan, sällan (aldrig) sett dom vara med min umgängeskrets. Den här killen var en av dom första jag gillade i min skola därför att han var snäll och öppen. Alltid glad och hälsadnde 'Hämpass!', lite kramig och lite nyfiken på vad jag gör. Det är ju en väldigt bra början på en vänskap, men tyvärr kommer den här vänskapen aldrig ur startgroparna.

'All you need is love' finns det ju en låt som går, men den har tamigfan fel. Du behöver bra mycket mer än kärlek.

(jag kommer säkert motbevisa detta någon gång i framtiden)

När vi ses är det klassiska scenariot att mr. Kärvänlig säger 'Hämpass!' och jag svarar hälsningen med att säga hans namn. Sen följer tystnaden, och alla sketna konversationers moder...

Men men, sånt är livet. Lyckligtvis finns det massor av både kärvänliga och intressanta människor. Men här är en grej som är ny för mig; man tar inte folks mobilnummer och hotmails bara sådär om man gillar dom. Att utbyta kontaktinformation brukar oftast betyda att man aldrig kommer ses igen, medan dom man gillar vet man att man kommer se mer av framöver. Deras nummer tar man först när man planerar något.

Jämför detta med Sveriges kommunikationshysteri. Jag har revolutionerat hur man tar folks nummer genom att skriva in numret först, spara med namn och sedan ringa upp så att den andre får numret på köpet! Vardagsmat hemma, här nere tror folk att jag uppfann IKEA.

En annan grej jag lagt märke till är hur toaletterna är byggda här nere. Ljusår smartare arkitektur än i Sverige tycker jag. Man har ett rum för badkar, handfat med spegel och allt sånt där, och ett separat rum för toan. Det känns helt självklart att det ska vara så redan nu.

Det kan vara värt att notera att denna layout bara finns i relativt nybyggda hus, men dom finns det gott om...

Nåväl, nu har jag en väska från Hastings Point att packa upp samt lite städning i allmännhet. Eftersom min värdmamma inte känner att hon kan bli mammasur på mig (än, tror jag) gäller det för mig att städa och göra allt det där så att hon inte bygger upp nertystade aggressioner mot mig.

Shiiat... kom nyss på att jag har ett par blöta skor i min väska...

No comments: