Sunday, November 22, 2009

scenariot

jag beskrev ett litet scenario för en kollega idag:

"Tänk dig att du har en lång, härlig 7-dagarsvecka framför dig: måndagen är måndag, men på tisdagen så ändrar din pub inriktning och istället för att hälla upp öl ska du nu också mixa flashiga drinkar. På kvällen så exploderar din ölkällare och du måste trycka in alla ölfat i din garderob (eller liknande). Äntligen är det söndag kväll och du ser så innerligt fram emot att gå hem och vara lite ledig, vem vet vad du ska göra på dina lediga dagar? (två.) Du kanske kan gå på en promenad, se en film eller läsa en bok eller något sånt. Vem vet?

Men, ungefär en kvart efter det att du ringt sista klockan på söndagkvällen och den sista gästen har gått hem, och du har börjat plocka undan allt och städa, så kommer det en mystisk man in genom dörrarna. Han säger inte mycket, men han beställer tre öl, och du har inget annat val än att lyda honom. Du plockar fram allt du behöver och sätter igång, men det tar en kvart att hälla upp skiten och du kan inte gå ifrån medan du häller."

Efter den här utläggningen så frågade jag: "i den här situationen, skulle du kunna vara på bättre eller sämre humör än jag när du äntligen var klar?".


Mycket riktigt; den här lilla historian baseras på verkliga händelser. Chefen kom in när jag var ungefär halvvägs genom kvällsstädningen och frågade vadfan jag gjorde i köket så sent. Som tur var hade jag inte slängt den sista beställningslappen och visade den för henne utan att säga ett ord, och efter det så gick hon.
Förhoppningsvis gav hon dem i baren en utskällning.

Men jag var, och är, så glad över att inte jobba imorn att jag inte var så värst arg faktiskt.

Men så hade jag också fått ett väldigt glädjande besked under dagen, nämligen att den mössa som jag hade haft på mig på en utekväll med gamla kompisar från Australien, som jag trott gått evigt förlorad, hade återfunnits i en av musketörernas byxor. Mössan är mig omåttligt kär eftersom jag har haft den sedan ca. 5-årsåldern, och att ångern över att jag skulle ha slarvat bort den brände som en cigarett fimpad i hjärtat.

Nu måste den bara tvättas och desinficeras dock.

Imorgon ska jag kanske gå på en promenad någonstans.

Nu ska jag läsa ut en av mina födelsedagsböcker som är mycket bra (Stengudarna - Jeanette Winterson), och därefter se efter vad det blir till frukost imorn. Det vill säga kolla på internetbanken hur det står till med finanserna, och därav avgöra om det blir korv och ägg till frulle imorn eller veteflingor och halvsur mjölk.

No comments: