Friday, November 27, 2009

mediet

en sjukgymnast skulle med stor säkerhet såga min arbetsplats, mitt skrivbord alltså, med tanke på vilken ställning jag måste sitta i för att skriva. På skrivbordet framför mig står ett mixerbord och bakom det en trave böcker som min dator står på. Jag måste sitta rak i ryggen och hålla armarna framför mig, utsträckta, brösthöjd för att skriva. Som tur är skriver jag inte så mycket.

På datorn.

Hur som helst; en karaktärsbeskrivning:

En kvinna som brukar frekventera puben kallas för 'The Psychich', och för att vara ärlig så vet jag faktiskt inte vad hon heter egentligen. Hon är ungefär 50 år (eller mer) och har ett pekfinger som slutar strax ungefär där den andra falangen skulle sitta, ur stumpen växer en nagel som ser ut som en klo. Hon är inte oförtjänt av sitt smeknamn, för hon är faktiskt begåvad med övernaturliga krafter. Enligt henne själv. Hon klär sig i enkla kläder som sitter över ett klassiskt fall av tantfetma och hon är en sådan människa som följer beskrivningen av en utåtriktad karaktär - skrattar ofta, har för vana att lägga handen på folks underarmar, lätt att prata med.

När hon inte läser ens tankar alltså.

Jag kom att prata med henne ikväll eftersom jag blev bjuden på en öl efter jobbet. Ölen fick jag för att en kompis till barchefen vann på spelautomaten och ville dela glädjen - inte alls med pompa och ståt, utan bara för att om man vinner mer än 30 pund så kan man lika gärna bjussa omvärlden på en öl. Hur som helst, jag hade snackat lite med henne medan jag var i närheten av hennes hörn (där man häller guiness) och det var naturligt att inmundiga ölen hos henne eftersom alla andra fortsatte att jobba när jag själv var färdig med allt vad jobbande heter.

Det roliga var att hon hade en tämligen framgångsrik dj-karriär bakom sig, hon hade nämligen spelat sin väg genom Europa med sina soulskivor. Vi snackade om att dj:a, och hon beklagade sig över hur arrogant hon hade varit med att förvänta sig att bli upptäckt för sin sångröst (det medie som hon faktiskt brann för, dj:andet och dansen var bara sidovagnar). Själv har jag väl lite samma inställning, att 'fuck it, jag gör min grej och i värsta fall så får det bli en Van Gogh av det hela'. Men enligt henne så var inte det det vinnande konceptet. För henne. Men så är hon ju inte död än heller.

Hon ska på audition för Britain's Got Talent nästa vecka. Jag ska försöka se vad hur det går, på något sätt. Men om jag inte gör så så kommer jag nog säkert ändå få höra hur det gick för eller senare.

No comments: