Sunday, November 8, 2009

pantern och butiksbiträdet

han är bra med iskall, den där andre kocken som jag jobbar med.

Efter jobbet idag så gick jag till kvartersbutiken för att köpa en konservburk med något smaskigt till middag, och vem ser jag inte stå vid kassan och betala för sina öl om inte den andre kocken? Han har inte upptäckt mig, och tyst som en panter med hörlurar smyger jag upp bakom honom med hyss i siktet.

Jag övervägde för en sekund att helt brutalt skrika åt honom för att skrämmas, men landade på att det skulle vara lite fel att göra klockan 9 på kvällen i en affär. Så jag bestämde mig för att helt enkelt sneaka upp bakom honom och lägga händerna tungt på hans axlar och klämma åt lite i sann mafiosostil.

Sagt och gjort.


Vad gör han, mitt oskyldiga och ovetande offer?

Han räknar klart mynten han ska betala med innan han helt lugnt frågar "what do you want?", och vänder sig om för att se vem som lagt händerna på honom.

Själv hade jag nog inte reagerat så om någon hade smugit sig på mig, om man säger så...

Han kontrade med att häckla mig lite för att jag jobbar och att han är ledig, och jag kunde inte annat än sucka och göra mitt bästa för att ignorera själasmärtan genom att nogrant studera alla konservburkar som stod uppradade innan jag bestämde mig för vilken jag skulle köpa.

Tjejen i kassan såg lika drömsk och frånvarande ut som vanligt. Jag överdriver inte när jag säger att hon förmodligen jobbar mer än 12 timmar om dagen, varje dag i veckan. Hon sitter fanimig jämt i kassan; när jag går till jobbet, när jag går hem från jobbet och närhelst som jag går in och köper något. Och samma jacka har hon alltid på sig. Det känns nästan lite sagolikt.

2 comments:

Unknown said...

Hej Hampus!

Stort grattis på födelsedagen önskar kusinerna Anna och Lasse.

Ha det bra i uk så ses vi till jul.

p.s. Tilda säger att du är en lingonsylt.

Hunden said...

haha tackar tackar (lite sent kanske)

ser fram emot jul rätt så mycket nu :)