Friday, October 30, 2009

det grundläggande



så sitter man här med sin Sainsburys-frukost bestående av weetabix (wholeweat bisquits) och vanliga cornflakes med mjölk. Båda flingpaketen tillsammans kostar ungefär ett pund och mjölken som jag häller i är faktiskt per portion rätt så mycket dyrare, men det är det som är grejen med Sainsbury's Basics-utbud: lite som Konsums gamla Blå-Vita varumärke bara att Sainsburys är minst 10 gånger större än Konsum och har lite bättre möjligheter till massproduktion.

Fast köper man Basics så gör man bäst i att inte ha för höga förhoppningar över kvalitén på sitt käk, man gör bäst i att tänka ungefär 'vandrarhemsfrukost' eller dylikt. Helt okej mat liksom, men det där lilla extra saknas.

Sainsburys egna syn på sitt sortiment är dock något förbryllande för mig, eftersom att de till synes verkar skämmas över de varor som de har till försäljning. Det är nämligen så att på varje förpackning så står en rad eller två som lite klämkäckt beskriver produkten-
"no fancy packaging, still a great breakfast"

"wheaty biscuits in a rectangular shape, but they still taste great"

(skulle de inte göra det för att de är rektangulära?)¨

"more flake than fruit, but still greate taste"

Inte för att jag är någon vidare mästare på att sälja saker (som jag märkt genom åren) men för mig verkar det rätt uppenbart att det är en rätt så jävla kass idé att göra ursäkter om sin produkt INNAN man hävdar att den är fantastisk. Hela det här ursäktandet / känn-sympati-för-dina-flingor pajseriet känns mest bara som en knäpp på näsan för den som köper produkten.

Jag tänker så här; att det är oerhört få av de människor jag känner som köper lågprisprodukter trots att deras ekonomi är god nog att köpa produkter av 'normal' kvalité eller t.o.m. 'högre än normal'. Den enda jag kan komma på på rak arm som gör detta är farsgubben, men längre än så kommer jag inte. Hur som helst, om man köper det billigaste billiga för att man inte har mycket annat val så är det ju inte så jävla kul att konstant bli påminnd om hur dassig ens mat är när till och med den själv ursäktar sig på sitt paket.

Vad hände med den där gamla tekniken där lågprisprodukterna gjorde allt de kunde för att härma kvalitétsprodukterna på utsidan?

Jag är lättlurad, så jag föredrar det på det viset.

I övrigt så har de senaste dagarna här varit extremt vackra, så här i den begynnande höstem. Solsken över ett lätt dis och gyllene löv. Varm temperatur. Helt perfekt helt enkelt.


Sainsburys Bitter, lite mindre bitter

No comments: