Monday, April 23, 2007

fokus pokus

fokus. Tänk dig en stillbild som sakta glider in och ur fokus. Är det inte så hjärnar fungerar under dagen? För mig börjar den i ordentligt sudd för att efter tio minuter vara knivskarp, men därefter sakta förlora kontur framot dagen. Det pendlar väl fram och tillbaka under dagens lopp, men just när man börjar tänka att den smartaste handlingen man för tillfället kan göra är att gå och lägga sig, det är då det där fokuset infinner sig. The presence of mind.

Sent på kvällen, då har jag dom mest givande konversationerna, jag kan utan besvär göra loopar som får invalider att vicka på stjärten och jag vill minst av allt gå och lägga mig. I'm on a roll!

Kanske det just är för att jag känner igen det här mönstret som det håller i sig, som en självuppfyllande profetia. Jag gillar hur det är, och i och med att jag inget förändrar så förblir det som det är. Jag och min vapendragare pratade idag om kaffe, och hur man inte alls kan räkna om en kaffekopp till säg 45 minuters sömn, utan hur man istället bara skjuter upp sömnbehovet.

Och ungefär här skulle jag knytit ihop det här på ett sjukt snyggt sätt, men jag gäspar bara. Jag tror jag har passerat dagens bäst före märkning. Hade jag varit unset snabbare och fortfarande haft det där 'fokuset' skulle ni fått se på fan. Men tyvärr.

No comments: