Tuesday, March 11, 2008

ofrivilligt sommarlov?

de som säger att det är superlätt att fixa jobb i Brisbane förtjänar bannemig hemmorojder som straff från den rättvise Vishnu, för lätt att få jobb är det fan det längsta man kan komma från sanningen. Det är mer konkurrens om jobb här än det är om vapen i Tjetjenien.

Idag t.ex, jag började dagen med att kolla en lokal annonssida - schweet! Någon snubbe vill ha hjälp att renovera huset och letar efter lite utländsk manual labour, 100 dollars om dagen i lön, och eftersom det ju är som taget så slängde jag mig på telefonen. Hans mobil var som man kunnat vänta sig avstängd. Jag sprang en vända och käkade frulle innan jag ringde igen och på timman som gått hade han redan hunnit anställa en snubbe och svara i telefonen tre gånger.

Dagens lärdom är att det gäller att vara på hugget, för att uttrycka sig milt.

Så jag har liksom lite av ett ofrivilligt sommarlov nu för stunden där dagsrutinen brukar börja med en kort löparvända sprungen barfota på den intilliggande gräsplanen och därefter frukost och en kopp te framför en film. Därefter fyller jag dagen av diverse aktiviteter som alla kan utföras medan man dricker te, som t.ex. att läsa en bok eller mecka lite musik. När lunchrusningen definitivt är över sådär vid klockan 15 brukar jag våga mig ut för att utföra diverse småärenden som att köpa mjölk, och alltid har jag med mig några kopior av min felstavade resumé där det står references istället för referenses. För att berättiga min existens för dagen känns det som att jag måste trycka mina bedrifter i nyllet på minst en potentiell arbetsgivare.

Jag tror att antalet utdelade resuméer för stunden är strax över 20. Att det är lite av en prövning för självförtroendet kan jag ju bekänna.

Men faaan i heeeelvete vad jag får anstränga mig för att bringa upp behärskningen att inte svära och spotta syra över folk som säger att dom ska ringa men aldrig gör det. 'Yeah, we'll give you a call at the beginning of the week' kan det låta som men det börjar klinga ihåligt om man säger så... Aja, let Karma shine upon you säger jag bara.

Ska i alla fall prova att jobba över lunchen på ett café imorgon men jag försöker nogrant stampa ut alla gnistor av förhoppningar så för att inte bli besviken. Men i hemlighet hoppas jag ändå.

tjingeling, nu ska jag gå och koka en kopp te

No comments: