Tuesday, August 25, 2009

nyheterna

ja hujeda mig... fan jag inleder ju så gott som varje inlägg här med att låta som en åldring som försöker resa sig ur sin insuttna fotölj. Jag kanske skulle plocka upp det som en vana och göra det till mitt trademark, jag menar alla klagosånger låter mer finstämda ju fler år på nacken man har.

Nåja, dagens klagosång kommer att handla om en oljefläck i skafferiet på jobbet.
Hampus städar köket för natten och ser fram emot att gå hem sisådär 21.30, 30 minuter innan skiftet slutar - men är man klar så är man och då går man hem.

Hampus sopar golvet och förbereder för att moppa och släcka.

Hampus borstar lite i hörnet i skafferiet.

Borsten blir kladdig. Hampus blir ledsen.



Tänk dig att nån släppt en enlitersflaska med olivolja i golvet och det är ditt jobb att städa upp eländet. Eller förresten, tänk dig att det är industriell frityrolja som består av typ palmolja och kemikalier. Jag menar hur angriper man ens det problemet? Ska man skyffla upp det eller? På med gummihandskarna och fight fire with fire. Mer gift för att döda giftet. Jag rockade loss med en fet rengöringskemikalie vid kodnamn D10, löste upp oljemolekylerna och torkade med en trasa. Och blev klar först strax efter klockan 10.

Nåja, kunde varit värre. Det vara bara så typiskt att det till och med blev lustigt. I efterhand dock, det var inte ett dugg lustigt när jag stod på knä och geggade runt med skiten.

Slog upp en tidning idag och blev helt förstummad när jag vänt på första sidan. Två jävla tuttmodeller stod topless och smajlade rätt in i kameran, mitt i en seriös tidning (ja, eller hur seriösa man kan tycka att tidningarna är här - Amy Winehouse har en notis om sig dagligen oavsett tidning. Minst. Senast är att hennes ex mamma hade sålt ett kärleksbrev han skrev till henne, och Amy svarar med att stämma henne på £50 000 för 'copyright infrignement'). Drog mig till minne att sidan 3 på tidningar brukar ha utviksbrudar per tradition. Undrar om det är så varje dag eller bara på tisdagar. Britannias kåttisdag låter inte som något smickrande så dem torde spridit ut det över hela veckan för att lindra det lite kan man tycka.

Andra nyheter: Torys ledare Dave Cameron berättar om att det är kasst att hans 7-åriga son dog. Någon fotbollsspelare blev knivhuggen och kanske måste amputera sitt ben. En såpastjärnas pappa tog självmord - tidningen gjorde en poäng av att hennes rollkaraktär också hade det trassligt med sin farsa. Gordon Brown får _mycket_ skit för att han är 'osynlig' och uttalar sig om cricket och Michael Jackson istället för utlämnandet av Lockerbiebombaren till Libyen. Alla krönikörer och insändare skriker i kör att det är förjävligt att snubben får gå fri och Amerikaner arrangerar en bojkott av Skotska och Brittiska varor - och såvitt jag vet så går detta rätt obemärkt förbi i Sverige. Jag följer dn.se rätt noga och såg bara en notis om detta för några dagar sen, inte alls något om svallet i relationerna mellan Storbritannien och USA. Debatt pågår om NHS-systemet (National Health Service tror jag, typ socialförsäkring) samtidigt som tidningen beskriver Londons situation som 'den i the Wire' och avser gängvåldet som ökat drastiskt.

Nej här kan man inte sitta och skvallra hela natten. Måste sova lite också.

No comments: